en el nou context.” Gallego considera Centelles, en canvi, creu que la IA riament, ja ho estan fent. En el cas que la transformació que comporta la no destruirà llocs de treball tècnics, d’ENGINYERS BCN, ja s’ofereixen IA pot tenir un impacte en el sector de sinó que, en l’àmbit de Catalunya, formacions de diverses duracions i l’enginyeria perquè amb la reducció de l’Estat espanyol o Europa, en crea· especialitzacions, en títols com Intel· costos, disminuirà la quantitat de per· rà. “Però sí que penalitzarà a qui no ligència Artificial Generativa Apli· sones necessàries: “Si tens un equip de s’adapti a l’entorn digital”, puntualit· cada o un postgrau en implantació deu enginyers, amb la IA en necessites za. Considera que les tasques repeti· i gestió de la indústria 4.0. De fet, el dos, i això fa que els molt bons engi· tives o mecàniques seran més auto· membre de la Comissió Tècnica de nyers puguin fer moltes més coses, i matitzades, i que això no implicarà l’Enginyeria del Col·legi explica que això els beneficia”. Un augment de la que s’acomiadi la gent, especialment la seva experiència fent els cursos és productivitat, en un principi, també en el camp de les feines tècniques: exemple de com és de ràpid el procés: podria multiplicar la possibilitat d’una “Falten enginyers. El que és ert ésc “En fer formacions, potser ens ho sola persona, equip o empresa de fer que per a l’enginyer que no s’adapti i hem mirat el dia anterior i l’endemà més projectes alhora. no incorpori competències digitals ens han canviat la manera com és la Gallego explica també que, en sec· com el tractament dedades o la u·s pantalla, les funcionalitats, etc.”. tors com el privat, el fet que es tardi pervisió de processos automatitzats, La clau davant del nou context és, menys a fer una tasca i que, per tant, el seu rol quedarà obsolet”. Davant doncs, la formació per adaptar·s’hi, tingui menys costos associats i se’n d’això, Centelles preveu una pssibleo una formació amb doble vessant: cal puguin fer més, pot beneficiar tant polarització, amb més demanda de transformar la manera com s’ensenya empreses com treballadors, o com a perfils qualificats i una reducció dels en els graus universitaris, i també cre· mínim, que la situació s’equilibri. “Si llocs de treball no digital. I pel que fa ar formació contínua al llarg de la vida el cost de fer un projecte es redueix, és a l’abaratiment de costos, Centelles per a tots els perfils d’enginyers. “A la possible que pugi la demanda de gent apunta que permet que petites i mit· UPC es fan cursos en IA i AutoCAD que vulgui demanar·ne i es compensi janes empreses puguin també aplicar des dels anys vuitanta”, explica Cor· la reducció del cost per a empreses i les innovacions. tés, i defensa els programes i la forma· treballadors. S’entén molt amb els ció feta des de la universitat pública: advocats: si baixa el cost de fer una LA FORMACIÓ EN IA “Tots els cursos i tots els professors de demanda, potser hi ha més gent que Martín defensa que els col·legis de la universitat pública estan certificats vulgui posar un plet i defensar·se, i tots els àmbits s’han d’implicar a per l’Estat i per tant els títols resul· una cosa compensa l’altra.” oferir formacions, i que majorità· tants són oficials”. l Maig-juny 2025 Theknos 31