“A ACCIÓ ajudem les empreses catalanes a construir escenaris de futur” important diversificar els mercats, per tal de diversificar el risc. A més dels aranzels, des de la covid també estem veient que el comerç internaci- onal s’està fragmentant. Davant d’ai- xò, calen certeses i seguretat jurídica. Per això, la Unió Europea impulsa acords de lliure comerç amb països afins, com ara Mèxic o Indonèsia. Da- vant d’aquesta complexitat creixent, cal una autonomia estratègica per part de cada empresa i, per altra ban- da, una política que permeti protegir les indústries nacionals. Així mateix, hem d’aprendre com apropar-nos a economies afins i a repensar com ex- portem. Hem de tenir en compte la creixent multilocalització dels mer- cats i veure com podem reorganitzar les cadenes de producció en segons i tercers països. Saber estar a prop dels clients internacionals mitjançant producció i oficines comercials i te- nint una proposta de valor clara. Com afecten les exportacions, aspec- tes com la sostenibilitat i la transició ecològica de les polítiques comercial? Afecta cada cop més pel que fa a regla- mentacions i requisits en segons i ter- cers països. Però és una afectació en positiu. Moltes empreses catalanes ja ho estan assumint i això els dona valor i noves oportunitats de negoci. Pot ser una barrera, però també una oportunitat. Quin paper poden tenir les aliances entre empreses catalanes per ser més competitives en l’àmbit internacional? La dimensió és un gran tema, i també una pedra a la sabata. Hem vist com les empreses petites amb menys es- tructura tenen més capacitat d’adap- tació, però el múscul financer també és important. Les empreses han d’in- corporar estratègia i prospectiva geo- política. Estem veient com el comerç és una arma política internacional. l Maig-juny 2025 Theknos 25