EN SEGONS Eduard Rosicart CEO de Kaitaku Digital. Assessor en IA generativa aplicada a l'empresa. LA REVOLUCIÓ QUE VOL ENGINYERS La IA generativa no és només una nova tecnologia. És una oportunitat històrica: mai havíem tingut una eina tan poderosa, econòmica i ràpida d’implantar, capaç d’impactar en totes les àrees d’una empresa, des del disseny fins a la gestió de compres, des del màrqueting fins al manteniment predictiu. El seu impacte ja és transversal, i no afecta només grans corporacions tecnològiques. També les pimes, els col·legis professionals i les indústries tradicionals poden aprofitar-la per fer més amb menys, per prendre decisions amb més dades i menys intuïció, per multiplicar la seva capacitat operativa sense multiplicar costos. I aquí, els enginyers tenen un paper clau. Són perfils formats per pensar en estructura, per entendre processos, dades, lògica i sistemes. Tenen una manera de raonar que encaixa de forma natural amb les Competències com dinàmiques de la IA generativa. No necessiten saber programar per ser bons prompters: ja saben com fer el treball en equip les preguntes adequades, com traduir reptes reals iles habilitats interpersonals en instruccions concretes, i com interpretar resultats amb esperit crític. Per primer cop, una tecnologia guanyen rellevància no exigeix coneixement de codi, sinó coneixementdel món real. I això situa l’enginyeria com una de les en el nou context de la IA professions amb més capacitat per liderar aquesta nova revolució digital. ball en qualsevol procés empresarial, UN FUTUR HUMÀ-DIGITAL des de la planificació de la producció Però això no va només de tecnologia. Va de lideratge, fins a la previsió de demanda, el des· de tenir una visió clara de com utilitzar la IA per envolupament de projectes, millora millorar, no només per automatitzar; per innovar de processos, anàlisi de problemes en amb sentit, amb ètica, amb impacte. El futur no és l’empresa, de tendències de mercat, o només digital; és humà-digital. I en aquest futur, de màquines. S’aplica a tots els depar· els enginyers que s’adaptin no només seran més taments, des de comercial, producció, eficients; seran més influents, més estratègics i més comptabilitat i finances, màrqueting, indispensables que mai. qualitat, compres i aprovisionament. “És una tecnologia que ens ajuda a fer les coses millor i més ràpid”, apunta. Per a adaptar·se al nou context, sable de la Borsa de Treball del Col· Davant d’aquest context, considera Centelles considera que “serà neces· legi, comenta que, per ara, no arriben important que els egyes enten· sari que qualsevol perfil d’enginyer ofertes de feina que requereixin de guin com funciona el sistema i la reco· sàpiga fer servir IA”. Això no implica manera específica enginyers entre· llida de dades, i que amb la IA sàpiguende manera directa que les empreses nats en IA. En un sector que té índexs interpretar o buscar patrons que per· estiguin buscant enginyers amb perfil d’atur molt baixos, “la dificultat de les metin avançar·se als problemes. “IA”. De fet, Enric Hijonosa, respon· empreses no està a trobar perfils Maig-juny 2025 Theknos 29