ENTREVISTA preses afectades, amb un volum d’ex-Avui, podem parlar de 427 em-“En comerç nes el mercat dels Estats Units no ésel més important, però sí que ha anat portació de 279 M€, cosa que significa internacional creixent. Però també cal analitzar els el 6,4% del total de l’exportació als sempre hi ha efectes indirectes quant a aprovisi- Estats Units. Com deia, el fet d’haver onaments. Perquè, compte, si en els de revisar tota mena de productes quepoden contenir aquests materials éshagut tensions, i lateus productes hi tens semiconduc-tors xinesos, també et poden afectar molt complex i és susceptible de veu- indústria catalana uns altres aranzels. Hi ha molta lletra re’s ampliat. s’ha mostrat petita que s’ha d’analitzar per enten- dre el grau d’afectació en cada cas. S’han anunciat altres aranzels, per sempre molt exemple sobre les begudes alcohòli- resilient” I com ens podem “anticipar”? ques. Com pot afectar això la indústria Cal dissenyar estratègies que prevegin vitivinícola catalana? plans de contingències, i analitzar si Aquí, els possibles aranzels venen tens competidors locals. Si no en tens, provocats per les contramesures de apuges el preu i trasllades el cost al la Unió Europea, i també ja estava re- consumidor, sense més ni més. Si en gulat el 2018, tot i que una part va serguns d’industrials per valor de 26.000 tens, una cosa que cal fer és buscar so- posposada per Biden i ara s’activarà M€. I, encara que sembli estrany, tot cis locals per fabricar, o buscar altres i ha entrat en vigor a l’abril. Per partemparat legalment segons l’Organit- mercats. A ACCIÓ, ajudem les empre- de la Unió Europea, s’ha procurat una zació Internacional del Comerç. ses a construir escenaris de futur. resposta molt quirúrgica. Es tracta d’aranzels molt específics dirigits a Com poden les empreses industrials Com afecten les tensions comerci- productes que es fabriquen en estats petites i mitjanes adaptar-se millor a lesals globals a les empreses catalanes, molt concrets de zones republicanes. barreres aranzelàries i no àesaranzelri ?i quines són les regions o els països Es busca una reacció dels lobbys en els Hi ha dues coses molt importants. En amb més oportunitats comercials per seus representants. De moment, però, primer lloc, saber què i com t’afecta; al sector industrial català ara mateix? la resposta del Govern nord-americà entendre quin grau d’afectació poden En comerç internacional de tensions ha estat: “Tu em poses aquests aran- tenir les mesures aranzelàries en els n’hi ha hagut sempre. La indústria zels? Doncs jo aplicaré un 200% a les teus productes. I, en segon lloc, anti- catalana s’ha mostrat sempre molt begudes alcohòliques”. De moment, cipar-te i adaptar-te ràpidament. resilient. Ho vam veure amb la Covid, hi ha molta amenaça i ja veurem què quan d’un dia per l’altre va desaparèi- es fa realitat, però en tot cas pot aca-Quin és l’ajut d’ACCIÓ a les empreses xer el mercat xinès. O amb la guerra bar afectant l’exportació de vins i ca- afectades pels aranzels americans? de Crimea, quan es va perdre el mer- ves catalans, que facturen 77,5 M€, Estem rebent moltes consultes. Tot cat rus, molt important per al sector amb 236 empreses que hi exporten plegat és molt complex. Cal mirar-ho porcí. Els mercats van canviant, però regularment. D’altra banda, també cas per cas i, a partir de totes les pre-sí que és veritat que ara estem en un està previst un altre paquet de me- misses particulars, analitzar el mer- moment d’incertesa i disrupció. Els sures per part de la Unió Europea en cat i veure’n la importància i l’abast. Estats Units és el mercat de consum molts productes agroalimentaris i al- En general, per a les empreses catala- més important del món. També cal tenir present l’efecte que encara té el dòlar en els mercats internacionals... Pel que fa a les noves oportunitats LA PREGUNTA DEL DEGÀ que podem albirar, depèn molt dels sectors. Europa, en general, està pa- tint una desacceleració considerable. El sud-est asiàtic té molt potencial de Com imagina el panorama del comerç creixement, però són mercats difícils. internacional d’aquí a cinc o deu anys? Quins reptes i oportunitats preveu per a la indústria catalana? Hi ha alguna estratègia en el comerç internacional que les empreses haurien És complicat de dir. Ara estem en un procés de transició i de canvi de de tenir en compte? paradigma. La fragmentació dels mercats, és temporal o no ho és? És clar La política comercial de la UE la que fins ara la globalització es basava en la comercialització de béns i marca la Unió, no cada país. A par- productes, i això, entre el 1990 i el 2000, ha donat molta estabilitat, una tir d’aquí, sí que cada país pot ajudar estabilitat basada en la fragmentació de les cadenes de valor en base a d’una manera o una altra les seves l’eficiència. Aquest model s’ha acabat. Avui, la digitalització també permet empreses. Però, al final, cada empresa la internacionalització dels serveis i això, juntament amb el fet que la ha de buscar la seva estratègia. Nosal- sostenibilitat fa que el transport ja no sigui una comodity, farà canviar el tres facilitem i filtrem la informació, paradigma. El fet és que la globalització no es mor; la globalització canvia. o sigui que ajudem en tot allò que té a veure amb business intelligence. És 24Theknos Maig-juny 2025