ENGINYERIA EN EL MÓN DIGITAL L’art de comunicar visualment Infografies i el poder de la visualització de dades LAIA BERTRAN BONÀS Periodista @laiabertran L’any 1806, el diari The Times va publicar un article sobre 2. Elements visuals. Sin- un assassinat a prop del riu tetitzeu la informació Tàmesi acompanyat d’imat- i eviteu escriure massa ges, titulars i llegendes que oracions. Recordeu que explicaven de manera més les icones i els gràfics són clara i visual la situació. Uns el component principal anys més tard, el 1854, el doc- de les infografies. tor John Snow va utilitzar un 3. Estructura. Una in- mapa detallat per rastrejar fografia és com explicar l’origen d’un brot de còlera una història. Presenteu que va tenir lloc a Londres, la informació de mane- i va destacar el poder de la ra coherent i organitza- visualització de dades. Amb- da: amb un principi, un dós exemples són pioners desenvolupament i un en l’ús de gràfics i compo- final. Eviteu el caos. nents visuals com a formes 4. L’ús dels colors. Feu de comunicació, enteniment un bon ús de la paleta de i plasmació de fets i dades. colors, distingint subte- Així, doncs, representen els mes o rellevància de les inicis del que avui dia conei- dades, i us serà molt més xem com a infografies. Mostra d‘una de les infografies que senzill atraure l’interès il·lustren la pàgina web del Col·legi. de les persones. Entre tres i cinc co- LES INFOGRAFIES DEL SEGLE XXI lors és la quantitat perfecta. l Evidentment, des d’aquelles pri- interna. Acompanyar qualsevol in- meres visualitzacions de dades del formació que les corporacions vul- segle xix, les infografies han evolu- guin difondre o compartir amb una Infographics cionat, han canviat i, fins i tot, s’han infografia afegeix valor al contingut convertit en una especialització i garanteix una millor percepció delmissatge, així com un percentatgeand education professional. En concret, avui par- lem d’infografies per referir-nos a més elevat de lectors interessats. According to research carried aquelles informacions iconogràfi- out by the Social Science ques que acompanyen textos o co- UNA INFOGRAFIA EXITOSA Research Network, 65% municats, i permeten al lector per- Tal com hem comentat anterior- of the population acquire cebre la informació d’una manera ment, hi ha professionals especia- information mainly through molt més ràpida, clara i visual. D’al- litzats en l’elaboració d’infografies images. It also appears that guna manera, són creacions fetes a completes i de qualitat. Ara bé, això the mind can process images partir d’informació que reforcen la no vol dir que les empreses no pu- thousands of times more famosa frase que “una imatge val guin crear elements de visualització quickly than text. Just as més que mil paraules”. de dades pel seu compte. De fet, pla- companies use infographics Es tracta d’una eina molt empra- taformes gratuïtes com Canva, Ge- to make themselves better da en el món de la comunicació, però nially o Piktochart, entre d’altres, known, the education system és perfectament adaptable a la resta poden ser molt útils. Ara bé, per is discovering how the use of d’entorns, inclòs el de l’enginyeria. crear una bona infografia cal tenir these visual creations in class De fet, les empreses poden utilit- en compte quatre factors: can offer students significant zar infografies tant per explicar als 1. Focus temàtic o informatiu. De- advantages, making the clients la seva funció com per defi- finiu bé els límits. La sobrecàrrega learning process easier and nir i plasmar els objectius o oferir d’informació perjudica l’enteni- stimulating their creativity. una clara descripció del’estructura ment de la creació final. Gener-febrer 2025 Theknos 45