EN PORTADA sena part i les emissions de CO a2 una tercera part. Pel que fa al soroll, la reducció és del 50% i l’eficiència és similar a la de la maquinària conven- cional. L’Ajuntament de Barcelona planteja l’objectiu d’utilitzar un 50% de maquinària elèctrica de zero emis- sions en les obres municipals de cara al 2030. ELS REPTES DE LA MOBILITAT ELÈCTRICA En aquest sentit, estendre la maqui- nària elèctrica és un dels grans rep- tes perquè encara n’és poc habitual l’ús. En canvi, en mobilitat ja circulen molts vehicles elèctrics de tota mena, des del transport públic fins als cotxes privats de particulars o compartits (amb sistemes com el de la coopera- tiva Som Mobilitat). En aquest sentit, les empreses d’automoció tenen clar que han de deixar de fer cotxes de combustió. Marta Milán, col·legiada d’ENGINYERS BCN i gerent de mun- tatge ML2 a la plataforma A Seat-Cu- pra, explica que l’objectiu de SEAT és arribar al 100% de mobilitat elèctrica: “No tenim pla B”. les tradicionals és de pràcticament 0 servei de motosharing (motocicletes En relació amb les smart cities, i en les elèctriques l’impacte es gene- compartides) tant a clients particulars Milán considera que la mobilitat in- ra només per la bateria (que ofereix (B2C) com a empreses (B2B) o a admi- tel·ligent i sostenible és un dels as- l’avantatge d’arribar als llocs més rà- nistracions públiques (B2G). Lloguen pectes més rellevants, sobretot en pid i millor que la tradicional, que pot motos o bicis per minuts, a les quals relació amb algoritmes de predicció ser poc útil quan hi ha desnivell). Així poden accedir des de qualsevol lloc i de mobilitat, compartició de cotxes, doncs, sembla que motos i bicicletes amb un pagament simple, tal com em- carrils bici intel·ligents, aparcar sol o elèctriques tenen una clara cabuda en fatitza el seu director regional, Juan la cerca d’estacions de càrrega. També una smart city. Cuervo, en declaracions a theknos. planteja la possibilitat d’interrelacio- A aquesta necessitat hi responen L’empresa ja fa quasi deu anys que nar totes les persones establint rutes empreses com Cooltra, establerta a es va fundar, i Cuervo en destaca la compartides: “Una persona treballa a Barcelona des del 2016, que ofereix un “constant innovació”, i posa l’exemple l’edifici A i viu a l’edifici B. I entremig algú també va a l’edifici B: això pot crear una xarxa en un núvol i es po- LA SMART CITYBARCELONA, REFERENT GLOBAL den fer prediccions de rutes amb cot- xe elèctric que passa a recollir-les”. Milán ho resumeix en una interrela- Ugo Valenti, director de l’SCEWC destaca que Barcelona és referent global ció entre les persones i el món digital en la implementació del model smart city, “gràcies a un compromís polític per fer-los la vida “més senzilla”. ferm i a diverses alternatives”. En matèria de mobilitat, per exemple, amb Però si parlem de mobilitat in- infraestructures per a vehicles elèctrics i bicicletes, o l’aplicació Smou, que traurbana, els cotxes no són l’opció centralitza serveis com l’aparcament i la mobilitat compartida. Un altre òptima, per l’espai que ocupen i per aspecte és la il·luminació pública, amb tecnologia LED i sensors ajustables les emissions de CO que suposen, en-2 (amb el consegüent estalvi energètic). Altres mesures tenen a veure amb tre altres factors. Aquí, a banda dels la recollida eficient de residus, les zones de baixes emissions o l’habitatge transports públics, una bona opció energètic i el co-housing. per combinar-ho és sempre les motos Les superilles que tanta polèmica han aixecat són una mesura que Valenti i les bicicletes. Una moto amb motor destaca com a pionera: “Són estudiades per moltes ciutats que volen de combustió té un consum més re- recuperar per al ciutadà zones concretes de l’entramat urbà per aconseguir duït que un cotxe, i, per la mida, ge- entorns més habitables”. Si una de les claus de les ciutats intel·ligents nera menys impacte paisatgístic que per a Vilariño és la participació ciutadana, Barcelona ha estat innovadora un cotxe. I a tot això, les bicicletes en aquest àmbit amb plataformes digitals com Decidim Barcelona, que encara tenen un impacte menor: en fomenten la participació ciutadana en les decisions municipals. 32 Theknos Gener-febrer 2025