Ciutats intel·ligents Mobilitat, sensòria o gestió de l’energia per fer ciutats més eficients i sostenibles: lessmart cities fa anys que són un concepte habitual quan es parla de gestió de ciutats. El concepte, però, també engloba l’habitatge o la gestió de l’espai públic i un dels reptes actuals n’és la participació ciutadana. Text: Laia Coronado Nadal, periodista Gestió eficient d’una ciu-tat amb eines tecnolò-giques; l’ús de la tecno-logia del big data permillorar l’eficiència del’aigua i la participació ciutadana”,com destaca Ugo Valenti, directorde l’Smart City Expo World Con-gress (SCEWC), que va tenir lloc aBarcelona entre el novembre delsencial: “La smart ctransformació urbana i és difícild’imaginar què pot passar sense laparticipació dels ciutadans; i parlode ciutadania en el sentit més eti-ity implica una tots els processos que es donen en2024. “Una smart city combina in- mològic de la paraula, entenent-ho una ciutat, des de la mobilitat a lafraestructures digitals amb enfoca-com un membre de la comunitat construcció d’infraestructures o laments sostenibles per crear entornsamb capacitat per crear el seu fu- seguretat... tot plegat, amb l’objec-urbans més inclusius, eficients itur”. Per exemple, l’ús d’eines de tiu final de fer la vida més senzi-resilients, sempre posant les perso-captació d’imatges: “Les càmeres a lla. El concepte de les smart cities,nes al centre de les seves polítiques iles ciutats afecten a la nostra iden- que inclou idees i estratègies comactuacions”, afegeix Valenti. titat digital, i generen preguntes aquestes, no és nou. Va més enllà, doncs, del simple que hem de resoldre amb la partici- El doctor Fernando Luis Vila- ús de la sensòria i la internet de lespació directa de la ciutadania”. riño, director associat del Centrecoses (IoT) per millorar les ciutats,Una altra de les claus per enten- de Visió per Computador de la Uni-sinó que, si bé aquests poden ser-dre el concepte és, per a Vilariño, versitat Autònoma de Barcelona, ne ingredients, les decisions sobreprecisament assumir que va molt qualifica el terme de “gran marca què és, com ha de ser i què es famés enllà de les grans ciutats i, de màrqueting”. Engloba concep- servir en una smart city requerei-per tant, un sentit clau és el terme tes com “la mobilitat, l’energia, xen ara una innovació centrada encomunitat: “Ara es parla de smart la gestió de residus, l’habitatge,la ciutadania, que Vilariño veu es- communities,i això significa Gener-febrer 2025 Theknos 29