ENTREVISTA ORIOL ALTISENCH ENGINYER EN CAP DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA “La meva missió és difondre criteri” Degà del Col·legi d’Enginyeria de Camins, Canals i Ports de Catalunya del 2014 al 2022; membre de la Comissió d’Infraestructures, Transports i Mobilitat de la Cambra de Barcelona des del 2019, i havent desenvolupat la seva activitat professional en l’àmbit metropolità i de l’Ajuntament de Barcelona des del 2018, Oriol Altisench és, des del juny del 2023, enginyer en cap d’aquest consistori. Amb el seu nomenament, aquesta àrea transversal de l’organització municipal agafa un relleu especial, i més en un moment en què les infraestructures han de ser clau tant per al salt digital i en mobilitat que ha de fer la ciutat com per afrontar reptes com ara la sequera i el canvi climàtic. Text Miquel Darnési Jordi Garriga lFotografies Marta Torrent PERFIL Fa un any que exerceix com a enginyer port i la mobilitat, sinó també en tot el Oriol Altisench duu en cap a l’Ajuntament. Quina valoració que té a veure amb la gestió de l’aigua, l’enginyeria i el servi públicfa d’aquests primers mesos? Quins són els residus i les dades. a la sang. Amb el pare els principals reptes que s’ha trobat da- enginyer (col·legiat i munt la taula? Imagino que en alguns dels àmbits d’ac- membre de la junta de Bé, amb molta feina damunt la tau- tuació no hi teniu competència plena... govern del Col·legi la, però l’experiència és apassionant. Sí, és això, però del que es tracta és de d’Enginyers Tècnics Tot i que l’Ajuntament de Barcelona tenir capacitat per prendre decisions Industrials de Catalunya), ja havia tingut la figura de l’enginyer Altisench s’ha mogut i empènyer, de manera que en allò sempre en l’àmbit de les en cap, l’organització actual és nova i que no tinguem plena competència infraestructures públiques. molt transversal. Els principals rep- puguem fer pressió. Avui és enginyer en cap de tes que ens ha encarregat l’alcalde és l’Ajuntament de treballar per al creixement sostenible Parlant de la figura de l’enginyer en cap, Barcelona, i va ser gerent de la ciutat i projectar les infraestruc-em deia que l’organització és nova. Qui- adjunt de Mobilitat i director d’Actuacions tures necessàries per a la transició na és la nova finalitat d’aquesta figura? Estratègiques de Mobilitat ecològica i digital. Aquesta feina la Jo el que vull és que aquesta figura per- (BIMSA) al mateix fem de manera conjunta amb l’arqui- duri. Que quedi clar que és útil i neces- consistori, la qual cosa tecte en cap, per tal d’aportar una vi- sària. M’agrada parlar del concepte de demostra que té un sió conjunta quant a infraestructures. l’enginyeria de la ciutat com un concep- coneixement profund del Potser, com a novetat, és que quan te ampli que requereix molta comuni- que ell anomena ‘enginyeria de la ciutat’. parlem de creixement ho fem no no- cació externa, però també interna. En més des del punt de vista del trans- aquest sentit, hem d’explicar bé 22Theknos Maig-juny 2024