Ministeri de 800 pàgines amb tots elscodis de reforma, no n’hi ha una expli-TOT EL QUE ES cació detallada. Per això és important MODIFIQUI UN tenir una bona base sobre vehicles”, VEHICLE S’HA ressalta aquest enginyer. D’HOMOLOGAR LA FORMACIÓ, IMPRESCINDIBLE És evident que cal disposar d’una for- Furgonetes adaptades per Zago Automotive.mació en enginyeria de l’àmbit indus- trial, en opinió dels dos entrevistats, Tant Framis com Bergas conside- una versió més potent. En aquest cas, si pot ser tècnica. I quant a l’especiali-ren que resulta molt gratificant poder explica Berga, “calen assajos i proves tat, tots dos conclouen que tant l’elèc- resoldre les necessitats dels clients i per garantir que tot està ben muntat trica com la mecànica són adients. aconseguir que passin la ITV i puguin i que no hi ha cap problema des del Després hi ha una part molt impor- fer ús dels vehicles sense problema. punt de vista dinàmic”. tant autodidacta i de formació con- “Sovint els clients desconeixen Per dedicar-se a l’homologació de tínua en normativa. “És convenient en què consisteix el procés d’homo- vehicles és necessari un coneixement tenir una certa formació en homolo- logació i la informació necessària sòlid de com funcionen els cotxes, gacions i mantenir-se al dia de la nor- costa de trobar; no saben quin pro- dels diferents tipus de peça que por- mativa bàsica, perquè les restriccions cediment han de seguir, ni tan sols ten. “Sovint t’has de buscar la vida, i requisits canvien amb freqüència”, per on han de començar”, comenta perquè tot i que hi ha un manual del considera Framis. Bergas, que recorda haver passat per aquesta situació fa anys, quan vavo- ler transformar un vehicle i v havera Jaume Bergas Company, de contractar aquest servei. Per això, Col·legiat 26.977 perquè pot posar-se ales sabates dels Grau en Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica clients, comenta que li és molt grati- ficant comprovar que “esic ajudantt “Cal tenir ganes d’aprendre persones que tenen un prolema queb , nopoden passar la ITV i, per tnt cir-a, i emprendre contínuament” cular amb el seu vehicle peruè estàq modificat”. l La vida de Jaume Bergas va canviar el dia que el seu pare li va regalar un kart, un petit cotxe de carreres de poca cilindrada, sense carrosseria, ni caixa de canvis ni suspensió. “M’encantava. Em passava la setmana esperant que arribés el cap de setmana per poder anar a córrer amb el kart”, recorda. Aquesta febre pels cotxes va fer que es decantés per estudiar un grau superior d’automoció. Tanmateix, després d’estar fent pràctiques en un QUATRE taller una temporada, es va adonar que aspirava a més i va decidir cursar el PUNTS CLAU grau d’Enginyeria Tècnica Industrial Electrònica. “Podria semblar que per PER AL SECTOR dedicar-se als cotxes és millor la branca de mecànica, però els estudis no estan enfocats a l’automoció, sinó a temes com ara engranatges o estructura • DIGITALITZACIÓ: és el procés d’edificis. Em va semblar més interessant l’electrònica”, explica Bergas. de convertir la informació, els processos i els serveis en formats PROJECTES DE REFORMES DE VEHICLES digitals, transformant la manera En acabar, va entrar al Departament d’I+D d’una empresa que no tenia res en què interactuem, treballem i a veure amb cotxes, però li seguia picant el cuquet dels vehicles. Així ens connectem amb el món. que va decidir provar sort com a enginyer freelance. “Des dels quinze anys tinc un cercle d’amistats i coneguts que es mouen molt entorn • OBJECTIUS PROFESSIONALS: dels cotxes i les motos, i vaig començar a fer projectes de reformes de créixer i formar equip per poder vehicles. El boca a boca m’ha funcionat molt bé. Porto quatre anys i no optimitzar les tasques. he parat; porto més de 600 projectes fets”, afirma aquest enginyer. Per a Bergas, haver fet primer el grau en Automoció li permet • NOVES GENERACIONS: tenir uns coneixements sòlids sobre com funcionen els vehicles, caracteritzades per adaptar-se què és cada peça, com funciona, que des del seu punt de vista ràpidament a canvis tecnològics, l’Enginyeria no explica. I això li és de gran ajuda a l’hora d’afrontar socials i culturals. un nou projecte. Ara ja no té un kart propi, però va als circuits tant com pot a córrer. “No he fet cap reforma de kart, perquè com que • FUTUR: poder optimitzar no van matriculats, no cal homologar-los”, diu aquest enginyer, que processos, mitjançant programari considera que “cal tenir esperit de superació i ganes d’aprendre i o IA, per poder disposar de més emprendre contínuament”. temps personal. Setembre-octubre 2025 Theknos 17 evitomotuA ogaZ © ANOSREP AREMIRP NE