PERFILS PROFESSIONALS DE L’ENGINYERIA ENGINYER D’HOMOLOGACIONS DE VEHICLES Personalitzar vehicles per resoldre necessitats respectant la normativa Des de tunejar un turisme al gust del comprador fins a adaptar una furgoneta per a nous usos, com ara camperitzar-la per viatjar-hi. Els enginyers que treballen en l’homologació de vehicles s’encarreguen de fer el projecte amb totes les modificacions necessàries per adaptar-se a les peticions dels clients complint les normes, fet que és clau per poder superar la ITV. Text: Cristina Sáez, periodista Fa uns anys, a Zago Automotive els va arribar un encàrrec singular. Un dels seus clients, una empresa de teleco- municacions espanyola, tenia una flo- ta de furgonetes tipus pick-up que fe- ien servir perquè els seus instal·ladors es desplacessin per la muntanya a po- sar o revisar les antenes de telefonia. El model que utilitzaven, una Nissan NP300, tenia un seguit de caracterís- tiques que la feien idònia per a aquella tasca. Tanmateix, la caixa per a càrrega que portava era massa llarga i dificul- tava els girs en algunes pistes forestals. Així que aquesta empresa de teleco- municacions els va encarregar ni més ni menys que retallar els vehicles. “Vam estar molts mesos treballant El col·legiat Jaume Framis, a la planta de Zago Automotive, a Montornès del Vallès. en el disseny d’una nova caixa molt més curta i després en el projecte per ho- mologar-la i que els vehicles passessin les feines que els arriben consisteixen a “Tot el que s’afegeix al vehicle, ja si- la ITV i poguessin circular”, recorda transformar un turisme en furgoneta. guin plaques solars, llits, dutxes, s’han el col·legiat Jaume Framis, enginyer “Moltes empreses que han de re- d’homologar per poder passar la ITV, tècnic industrial d’aquesta empresa, córrer Barcelona cada dia opten per perquè canvia les especificacions del ubicada a Montornès del Vallès i especi- aquesta opció, i nosaltres suprimim vehicle i el pes. I aquests càlculs els ha alitzada a transformar flotes de vehicles. els seients del darrere per dotar-los de fer un enginyer, que avalua si totes Al final, van arribar a una solució d’una superfície plana on poden car- les reformes compleixen la normativa molt funcional que van aplicar a una regar el que necessiten. I ens encar- vigent”, explica Bergas. Després, l’en- trentena de furgonetes. “Va ser un reguem d’homologar-los. El fabricant ginyer prepara un projecte que passa esforç considerable, però el client va del vehicle ens envia la fitxa tècnica i per un laboratori tècnic que ha d’eme- quedar-ne molt content”, explica. nosaltres emetem la nostra amb les tre un informe de conformitat, que és És el tipus de feines que fan els en- modificacions que hi hem fet.” el que necessites per passar la ITV i ginyers d’homologacions de vehicles. legalitzar les reformes del vehicle. En el cas de Zago s’encarreguen de tot CAMPERITZAR UNA FURGONETA A diferència de Zago, Bergas sí el procés, des de rebre els vehicles fins En canvi, el col·legiat Jaume Bergas, que fa reformes per al col·lectiu del a fer l’estudi de tot el que cal per trans- enginyer tècnic industrial autònom tunning, que són “senzilles”, perquè formar-los respectant la normativa. que també treballa modificant vehi- acostumen a ser estètiques: canviar Sobretot treballen amb turismes i fur- cles, se centra més en clients particu- el para-xocs o les llantes o posar al- gonetes, tot i que també han fet algun lars, com ara persones que compren o gun afegit exterior. D’altres projectes, autocar emprat per artistes en gires de tenen una furgoneta de repartiment, però, són molt més complicats, com concerts. “No és el més habitual”, apun- buida a la part de darrere, i que la volen ara canviar el motor d’un vehicle més ta Framis, que afegeix que la majoria de camperitzar per viatjar-hi i dormir-hi. bàsic per un del mateix model però en 16 Theknos Setembre-octubre 2025