EN PORTADA objectius tàctics, maniobres tem- poralitzades i assignació de recursos. El podríem equiparar a un projecte d’execució que inclou decisions molt crítiques d’una empresa dedicada a resoldre emergències”. Sans reivindi- ca el paper d’enginyers i professionals amb perfil tècnic al cos: “Crec que la formació tècnica ens dona avantatge a l’hora de prendre decisions críti- ques, preses amb poc temps i amb la col·laboració de l’equip. Han de ser decisions consensuades, però que inclouen la responsabilitat final dels alts comandaments en una organitza- ció jeràrquica com la del nostre cos”. Sans també destaca que hi ha altres activitats del cos que tenen un perfil Un EPAF (equip de prevenció activa forestal) i un caporal valorant on han de treballar més administratiu, però no menys durant les tasques d’extinció d’un incendi. tècnic: “Els bombers redactem infor- mes tècnics amb relació al compli- què funcioni el cos, que sumem unes mantenir a punt per entrar en acció. ment de la Llei 3/2010 de prevenció 5.000 persones dividides en bombers Per garantir el funcionament del cos i seguretat en matèria d’incendis en voluntaris, bombers professionals, davant d’una emergència cal múscul establiments, activitats, infraestruc- i personal tècnic administratiu i la- en tots els sentits, tant de recursos tures i edificis. I, és clar, també ens boral. Sense oblidar els gairebé 800 materials com humans i organitza- encarreguem del conjunt de funci- vehicles i la gran quantitat d’equi- tius”. Sans fa una crida als enginyers ons administratives necessàries per- pament, vestuari i material que cal interessats a desenvolupar una tasca amb voluntat de servei: “Som el cos de bombers més gran de l’Estat espa- ENGINYERIA SOBRE RODES nyol i el que disposa d’una cartera de serveis més àmplia. Necessitem des- pertar vocacions entre la gent amb La flota del Cos de Bombers de la Generalitat està formada per 795 vehicles formació cientificotècnica que tingui de diferent tipologia. Molts són vehicles específicament dissenyats per voluntat d’ajudar la ciutadania”. entrar en acció en emergències, i han estat fruit d’un complet procés de disseny en el qual han intervingut els tècnics i enginyers del cos que FILTRATGE D’EMERGÈNCIA treballen conjuntament amb fabricants i proveïdors: descripció del plec Tant les catàstrofes naturals com els tècnic, consultes al mercat, licitació del contracte, execució, fabricació dels conflictes bèl·lics solen privar d’aigua prototips i lliurament i recepció del vehicle. Tot, englobat i encaixat en la potable poblacions o comunitats. Fa- complexa Llei de contractació del sector públic del 2017. La incorporació cilitar el líquid element als afectats és dels 77 nous vehicles es durà a terme durant el període 2023-2025, i consta l’objectiu d’una petita empresa igua- de cinc tipus de vehicle: furgons de salvament, bombes urbanes lleugeres, ladina amb un col·legiat al capdavant: bombes urbanes pesants, autoescales i bombes nodrisses. Els nous vehicles Toni Cuevas, enginyer tècnic especia- substitueixen unitats en ús, signifiquen una millora en la seguretat i l’eficàcia litzat en Química Industrial que, amb operativa i incrementen la capacitat de resposta del cos. un sòlid bagatge en el tractament d’ai- gües, va posar en marxa Waterologies el 2013. Des d’allà ha desenvolupat diversos equips potabilitzadors por- tàtils i autònoms que funcionen amb un sistema patentat de desinfecció i filtratge a baixa pressió. El consum elèctric és baixíssim (a partir de tan sols 3 W), i poden posar-se en marxa amb l’energia subministrada per la bateria d’un telèfon mòbil. Els pota- bilitzadors són lleugers, estan disse- nyats buscant la màxima economia de producció i robustesa, i tenen una vida útil raonable fent-hi un mante- Cinc de les bombes nodrisses pesants fotografiades durant el procés de fabricació. niment senzill. En funció del model, En primer pla la que anirà al parc de Manresa. poden arribar a subministrar fins a 30 Theknos Març-abril 2024 stnemavlaS i sidnecnI’d óicnitxE ,óicneverP ed .larG .riD ©