“L’enginyeria és LA PREGUNTA transversal i, per DEL DEGÀ tant, necessària: materials, energia, Quin paper té l’enginyeria aerodinàmica, en el desenvolupament i descarbonització... l’impuls de l’economia Com podríem blava a Catalunya, tenint avançar en aquests en compte, per exemple, temes sense que el desenvolupament l’enginyeria?” de tecnologies com la dessalinització o l’eòlica marina també es consideren economia blava? Doncs és importantíssim, i per tives... La realitat és que no acabem de entendre-ho només cal explicar saber a què ens enfrontem. una anècdota interessant: aquí a la BlueNetCat vam convocar tots Suposo que disposar d’una infraestructura els equips de recerca de la UPC i, com el Port de Barcelona és molt benefici- encara ara, cada dia rebem ós per a l’economia blava de Catalunya? adherits, en àmbits com ara És fonamental. És un tractor de gran l’anàlisi de dades, el magnitud. El Port de Barcelona té un desenvolupament de tecnologies paper molt actiu i la direcció té cons- o l’anàlisi del clima. Al final, ciència d’innovació, sostenibilitat i resulta que quan dius aigua i mar, economia blava. A més, Barcelona té tothom hi treballa! L’enginyeria estratègia litoral, igual que Palamós, és tan transversal que sempre és on es fa moltíssima feina, o el delta de necessària. Materials, energia, l’Ebre, entre altres llocs. aerodinàmica, descarbonització... Com podríem avançar en aquests en compte tot el cicle de l’aigua. SeriaEsdeveniments com la Copa Amèrica temes sense l’enginyeria?Un altre un salt qualitatiu per al sector molt també han de ser molt importants. Per fet que explica la importància de important, ja que seria encara més què creu que hi ha gent tan escèptica en l’enginyeria és la Copa Amèrica. integrador. qüestions com aquesta, que sembla que En aquesta disciplina esportiva només interessen a certes elits? veiem com a l’equip americà, a I, a escala global, com pot afectar l’actu-És veritat. Per un costat, és molt impor- banda d’esportistes i navegants, al crisi climàtica, tenint en compte quetant i, per un altre, també és cert que tots els integrants, tots, són la conca mediterrània està qualificada de vegades ens quedem amb el que és enginyers. com un dels indrets del planeta amb petit. Calen projectes com aquest per més afectació? moltes raons. La primera és tot el des- Aquestakick és precisament per a envolupament tecnològic que compor- això. Les coses estan anant molt de ten, però també per l’efecte tractor que pressa. Des de molts punts d’Europa signifiquen. Si no estirem, no ens bellu-Quines oportunitats obre l’economia s’està mirant com nosaltres ens estem guem. En aquest sentit, a nosaltres, a blava per al sector de l’enginyeria tècni- preparant per als efectes de la crisi tot el sector, també ens toca fer una tas-ca i industrial? climàtica. A tot arreu hi ha problemes. ca de comunicació important. Per això Totes. L’economia blava obre un nou Com que aquí, per història i clima, es- hi ha una altra convocatòria molt im- àmbit de treball, un nou entorn on tem més preparats, ens observen. En portant que de moment ha tingut poc aplicar tot allò que ja saben fer. És l’àmbit de l’economia blava, a Catalu- ressò i és la Conferència de l’ONU sobre cert que tenim llicenciats en Ciències nya ja hi ha una suma de sectors que el Decenni dels Oceans, que se celebra- del Mar, però la tecnologia que saben veuen els efectes de la crisi climàtica:rà a Barcelona del 10 al 12 d’abril d’en- desenvolupar els egyesen tots els canvis d’espècies marines, reducció guany. Això és importantíssim, i molt àmbits és necessària. La qüestió és de la pesca, sequera... I això afecta elpoca gent ho sap. Cal donar a conèixer tenir en compte els condicionants del turisme, la pesca, les migracions, el el mar als polítics perquè prenguin de- medi marí. La veritat és que ja n’hi ha desenvolupament d’energies alterna- cisions basades en la ciència i la tècnica.molts que ho estan fent. l Març-abril 2024 Theknos 25